Hosthost


Äter vildgrisfilé, dricker rött vin
somnar mitt i en tanke, vaknar, hostar,
nattgår över varma golv, somnar
med armar om, hårt jag knappt kan
få luft. Vaknar med viskning i öra hejdå
jag frågar om jag är ledig han säger
ja. Vaknar flera timmar senare,
morgonen är sedan länge förbi,
dricker kaffe, häller ut mjölk,
går förbi en tröja jag inte kan låta bli
pressa ansiktet i och jag vet inte men jag
gråter och gråter och snörvlar som
ett barn med skrapsår på knän
och han messar frågar om jag vaknat
och jag säger jag vill bara lägga mig
i sängen och vänta tills du kommer hem
och han skrattar säger men gör det då din toka
men han är  långt bort i jobb och ända
till torsdag kan jag inte ligga där och jag
väljer en bok lägger i väskan, slänger
sopor och kör hem.
Och jag är ett våp, som längtar
och blir längtad lika mycket och tänker
det är lördagkväll jag ligger i soffan
under täcke, läser med alla ljus tända
och lyssnar Amparanoia och hostar.
Vilken helg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback